Op de Suye School

Donderdag 18-8

Het 'vreemde' is er inmiddels vanaf, het begint al een beetje 'gewoon' te worden. Evenals gisteren zijn we vandaag weer aan het 'werk' geweest op de Suye school. Om half elf zijn we vertrokken bij Mama Mckrine (onze homestay) en hebben te voet de 2 kilometer afgelegd naar de Office van de Future Stars Academy. Van daaraf binnendoor, samen met coach Thomas, richting de school. Hier stond alweer een groep van +/-40 kinderen vol verwachting naar ons uit te kijken. Daar waar we woensdag helemaal niet wisten wat ons te wachten stond, waren we vandaag wel beter voorbereid. We hadden wat spelletjes verzameld en dat vonden ze helemaal prachtig. Fopbal, bal doorgeven, pionnenroof, het ging erin als koek.

We hebben ons allemaal verbaasd over het enthousiasme, het kon de kinderen niet lang genoeg duren. Als afsluiting natuurlijk weer lekker gevoetbald met de jongens en touwtje gesprongen met de meiden.

De uurtjes vlogen voorbij alsof het niets was. Na afloop werden we luidkeels toegezongen. Na het afscheid hebben we met Thomas de daladala richting de stad genomen. En van daaruit te voet naar het Mount Meru Hotel om de rest van de middag door te brengen aan de rand van het zwembad. Het is per slot van zaken ook vakantie

Wink

Vrijdag 19-8

Na een goede nachtrust is het vandaag de laatste dag op de Seyu school. Een nachtrust overigens met een prettige bijkomstigheid. De voorgaande nachten werden we steevast om vijf uur gewekt door meneer pastoor van 2 huizen verderop. Deze beste man heeft de neiging om op dat onzalige tijdstip zijn geluidsinstallatie aan te zwengelen, 10 minuten een eentonig zang te gehore te brengen, gevolgd door een nog luidere monotone mantra van eenzelfde lengte. Zoniet deze ochtend; de stroom was uitgevallen! Enfin, Thomas kent nog een kortere weg en komt ons bij Mama Mckrine ophalen. Weer lopen we een weg midden door de wijk. Dat is al een belevenis op zich. Rijk en arm worden gescheiden door muren met ingemetselde glasscherven. Thomas vertelt over de verschillende projecten die al dan niet zijn voltooid. Het is merkbaar dat hij zich mateloos ergert aan de manier waarop er in zijn land, en dan met name de kerk die uitermate belangrijk en invloedrijk is, wordt omgesprongen met de donaties die worden gedaan om projecten te realiseren. De enige kans om succesvol iets te betekenen is om zelf met geld naar Tanzania te komen, zelf alle benodigde inkopen te doen en zelf te zorgen voor de uitvoering. Doe je dit niet, dan vergeet het maar. Het leeuwendeel van het geld verdwijnt dan ergens onder de noemer 'in de naam van God'. Ook het ontbreken van ook maar iets van een plan over sport, hetzij op scholen hetzij in clubverband, is hem een doorn in het oog. Dat is volgens hem ook de reden dat Tanzania op voetbalgebied geen enkele rol van betekenis speelt, ondanks het feit dat er talent genoeg zit onder de ruim 50 miljoen inwoners.

Ook vandaag weer dezelfde blije gezichten die van veraf al 'hi, hello, karibu (welkom)' roepen. Na een middag spelletjes zijn we met de daladala weer richting stad gegaan. Daar hebben we Thomas wat gedronken en aansluitend hebben we in de supermarkt nog inkopen gedaan voor morgen. Dan hebben we immers 2 verjaardagen om te vieren! Op het moment van tikken wachten we op het avondeten. Zeer benieuwd wat vanavond de pot schaft. Na 2 avonden van 'gewoon' pannekoeken kon het vanavond wel weer eens een lokaal gerecht gaan worden.

Corrie en Huub

Jambo

Leuk met jullie mee te mogen reizen en vele dingen nu al zo herkenbaar. Geniet van het mooie uitzicht op de mount Merk en natuurlijk de Kilimanjaro.

Kwaheri rafiki

toonenriekthijssen

Leuk te lezen wat jullie allemaal beleven

Paul en Pam

Leuk hoor, we genieten van jullie verhalen

Astrid en Leon

Wat zullen de Afrikaantjes genieten van alles! En leuk geschreven allemaal toppers!Grtzzz

Bianca van Dijck

Hoi samen, wat leuk om jullie verhalen zo mee te kunnen lezen. Geweldig wat een ervaring. Voor de 2 jarige onder jullie; van harte gefeliciteerd! Geniet samen nog volop! Groetjes uit Venray

Sandra Janssen

Wat leuk zeg jullie verslag. Geniet van jullie tijd daar. Doe Ger en Katja de groeten
Heel veel plezier!

Harrie en Wendy

Wat leuk allemaal hè. En wat zullen ze die blanke mensen met ander haar mooi vinden. Super het enthousiasme . Genieten verder.

Karin

Leuk al om dingen te zien en lezen.

Tante Riet en Ome Harry

Hallo Katja Ger en kinderen
Vanuit Boxmeer hartelijk gefeliciteerd met jullie verjaardag Katja en Dirkje.
Wel apart om zo ver weg je verjaardag te vieren.
Wij volgen jullie en nog veel plezier samen.
Lieve groeten van ons.

Frank Everaerts

Hallo vanuit Horst,

Leuk om te lezen. Alvast proficiat Katja en Dirkje en nog heel veel plezier!

Groetjes,
Frank, Bea en de kids

Leny en Jos

Hallo Familie,

Katja en Dirkje Proficiat met jullie verjaardag.
Het kan nog niet voordat de dag voorbij is.
Hebben jullie genoten weer vandaag?
Geniet van alles wat er op je pad komt,
de tijd is zo voorbij,maar dan kunnen jullie
terug kijken op een mooie belevenis.

Odette en Sjaak

Katja en Dirkje! Hartelijk gefeliciteerd met jullie verjaardag!
Heel veel plezier nog met z'n alle.

de van wanrooijtjes

Wat lijkt me dit geweldig om met je kinderen te mogen meemaken! Zo "leren" ze nog iets van de wereld, dat het overal anders is..
Wat kan ik genieten als ik grote blanke Loek zie voetballen tussen al die kleine "gekleurde" korte koppies....

Tante Annie, Ingrid en Martin

We hebben jullie verhalen gelezen. Het is er geweldig! Geniet ervan! We blijven jullie volgen.